Bornemina Sophie Wigoline Wright, 18381916 (77 år gammel)

Navn
Bornemina Sophie Wigoline /Wright/
Fornavne
Bornemina Sophie Wigoline
Efternavn
Wright
Også kendt som
/Minna/
Vielsesnavn
Bornemina Sophie Wigoline /Lunding/
Født 6. oktober 1838 20 20
Dåb 23. november 1838 20 20 (1 måned gammel)
Note: Faddere:

Faddere: ? T. M. Wright Frøken W. Beck fra København Herr W. C. Wright fra Buaur Agvar Herr H Beck fra København

Sankt Mariæ Kirke, Helsingør, Frederiksborg Amt
Sankt Mariæ Kirke, Helsingør, Frederiksborg Amt

Note: Sct. Mariæ Kirke

Sct. Mariæ Kirke

Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster. Akvarel af C. Gress Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster blev grundlagt i senmiddelalderen af Erik af Pommern, der indkaldte karmelitermunke fra Landskrona hertil. Munkene blev også kaldt hvidebrødre, efter deres hvide kapper. Kongen gav munkene jord og penge til at bygge et kloster. Byggeriet begyndte i 1430, men i 1450 brændte det meste, og munkene måtte begynde forfra. Ca. tre meter over gulvet ses stadig på pillerne skellet mellem det nye og gamle. Det gik langsomt fremad med byggeriet. Først i 1485 var kirken færdig, og omkring 1500 stod hele anlægget færdigt. Kirkens segl er kendt fra 1482.

Efter reformationen i 1536 overtog kronen alt kirkegodset. De fleste klostre blev revet ned eller ombygget til andre formål. Sct. Mariæ Kirke og klosteret blev reddet fordi byens borgere kunne bruge bygningerne til andre formål.

Karmeliternes segl.jpg

Klosterets vestfløj blev 1541 indrettet til latinskole og eksisterede til 1807. Senere afløstes den af Borgerskolen, der igen 1841 blev afløst af Friskolen som her havde til huse indtil 1886-87. Østfløjen lod Christian III i 1541 indrette til Helsingørs almindelige Hospital. Her havde oprindelig ca. 50 beboere deres hjem. De sidste beboere – eller »lemmer« - forlod stedet i 1916. Fra 1930 havde seks enlige kvinder små lejligheder i nordfløjen i stiftelsen Vor Frue Kloster. De sidste af disse flyttede ud 1986. Kirkeministeriet overtog bygningerne i 1989 og Helsingør Stiftsadministration med bispekontor har været her siden 1995.

Tagrytteren (det lille tårn på taget) er ved at være på plads.
Kirken, der var dømt til nedrivning, blev en tid lang brugt som hestestald, tærskelo og oplagsplads. Men da der efterhånden var kommet mange udlændinge, især hollændere og tyskere, til den vigtige sundtoldby, bestemte Frederik II på deres bøn, at kirken skulle overlades til dem, og 1576-77 blev den da indrettet til tysk kirke, efter at 371 læs halm og møg var kørt bort.

Fra 1576 indtil 1740 blev her udelukkende prædiket på tysk, men efterhånden kom der flere og flere månedlige danske gudstjenester. 1740 blev det ved kongelig forordning bestemt, at militæret på Kronborg, ansatte ved Øresunds Toldkammer, de ansatte på Hammermøllens geværfabrik i Hellebæk og de fremmede i byen skulle høre under Sct. Mariæ Kirke. Først i 1819 fik kirken et egentlig sogn, da Skt. Olai sogn deltes. I 1851 hørte de tyske prædikener så helt op. De mange tyske indskrifter overalt i kirken vidner om den lange periode som tysk kirke. Under ledelse af arkitekt, professor H. B. Storck blev kirke og kloster fra 1900 til 1907 gennemgribende restaureret og ført tilbage til oprindelig skikkelse ved fjernelse af senere tilbygninger og andre ændringer, som det var idealet på Storcks tid.

Kirkebygningen

Indgangen til kirken er til daglig den vestligste af de to oprindelige indgange fra klosterets søndre klostergang, vel oprindeligt processionsdøre. Kirken er en pseudobasilika med et midterskib der er dobbelt så højt og bredt som de to sideskibe. Det enorme tegltag, der dækker alle tre skibe, giver ikke mulighed for lys ind i højkirken, men kun gennem de store gavlvinduer og fra søndre sideskibs otte vinduer. Den rigt udsmykkede østgavl med det godt elleve meter høje vindue, er et pragtværk inden for dansk gotik. Kirkerummet der nu står i røde munkesten, var indtil 1904 hvidkalket. Bag altertavlen, der er foran det store østvindue, ses ganske svage spor af et kalkmaleri fra katolsk tid, der vistnok var kirkens oprindelige højaltertavle. Gulvet er dækket af talrige, til dels slidte gravsten, der stammer fra den tid, da det var muligt for velhavende borgere at erhverve sig et gravkammer inde i kirken. Kirkens fornemme kalkmalerier stammer fra 1440-1500. Over alteret på østgavlen ses navnet "frater godekyn(us)" som var klosterets prior i 1480’erne. I hovedskibets østligste fag ses en korsfæstelsescene med en af kirkens store velyndere Poul Laxmands våbenskjolde. Han blev myrdet 1502 og ligger begravet her i kirken. Kirke og kloster står i dag som nordens bedst bevarede klosterkompleks.

Tagstengamle.JPG

Det vældige tag er belagt med stærkt hvælvede tagsten. Denne form for tagsten kaldes munke og nonner. Navnene skyldes at der på munkenes underside - den konkave side - siddder en lille tap helt oppe ved stenens overkant. Tappen binder hver enkelt munketagsten til det underliggende lag af nonnetagsten, der til formålet har et indhak i siden. På munketagstenenes rygside - den konvekse side - findes en opadvendt, svagt krummet tap, som skal låse den overlappende munk fast og dermed sikre den mod at blive løftet op af vinden. Disse tagsten kendes fra den tidlige middelalder og frem til 1600-tallet, hvor vingetegl blev almindelige - hvis taget da ikke var af strå.

Tagrytteren, der er tegnet af H.B. Storck i forbindelse med restaureringen i 1901-07, blev repareret i 1976 – 78, og samtidig blev der lagt et nyt tag. For abejdet stod arkitekt Mads Drosted. Han havde desværre ikke rigtig forstået det med tagsten udformet som munke og nonner, så taget blev lagt forkert og måtte omlægges 1991.

Religiøst ægteskabSekretær, Cand. jur. Valentin Nicolaj Mangor LundingVis familie
28. september 1866 (27 år gammel)
Note: Forlovere:

Forlovere: General Lunding ?? Major Wright

Sankt Mariæ Kirke, Helsingør, Frederiksborg Amt
Sankt Mariæ Kirke, Helsingør, Frederiksborg Amt

Note: Sct. Mariæ Kirke

Sct. Mariæ Kirke

Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster. Akvarel af C. Gress Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster blev grundlagt i senmiddelalderen af Erik af Pommern, der indkaldte karmelitermunke fra Landskrona hertil. Munkene blev også kaldt hvidebrødre, efter deres hvide kapper. Kongen gav munkene jord og penge til at bygge et kloster. Byggeriet begyndte i 1430, men i 1450 brændte det meste, og munkene måtte begynde forfra. Ca. tre meter over gulvet ses stadig på pillerne skellet mellem det nye og gamle. Det gik langsomt fremad med byggeriet. Først i 1485 var kirken færdig, og omkring 1500 stod hele anlægget færdigt. Kirkens segl er kendt fra 1482.

Efter reformationen i 1536 overtog kronen alt kirkegodset. De fleste klostre blev revet ned eller ombygget til andre formål. Sct. Mariæ Kirke og klosteret blev reddet fordi byens borgere kunne bruge bygningerne til andre formål.

Karmeliternes segl.jpg

Klosterets vestfløj blev 1541 indrettet til latinskole og eksisterede til 1807. Senere afløstes den af Borgerskolen, der igen 1841 blev afløst af Friskolen som her havde til huse indtil 1886-87. Østfløjen lod Christian III i 1541 indrette til Helsingørs almindelige Hospital. Her havde oprindelig ca. 50 beboere deres hjem. De sidste beboere – eller »lemmer« - forlod stedet i 1916. Fra 1930 havde seks enlige kvinder små lejligheder i nordfløjen i stiftelsen Vor Frue Kloster. De sidste af disse flyttede ud 1986. Kirkeministeriet overtog bygningerne i 1989 og Helsingør Stiftsadministration med bispekontor har været her siden 1995.

Tagrytteren (det lille tårn på taget) er ved at være på plads.
Kirken, der var dømt til nedrivning, blev en tid lang brugt som hestestald, tærskelo og oplagsplads. Men da der efterhånden var kommet mange udlændinge, især hollændere og tyskere, til den vigtige sundtoldby, bestemte Frederik II på deres bøn, at kirken skulle overlades til dem, og 1576-77 blev den da indrettet til tysk kirke, efter at 371 læs halm og møg var kørt bort.

Fra 1576 indtil 1740 blev her udelukkende prædiket på tysk, men efterhånden kom der flere og flere månedlige danske gudstjenester. 1740 blev det ved kongelig forordning bestemt, at militæret på Kronborg, ansatte ved Øresunds Toldkammer, de ansatte på Hammermøllens geværfabrik i Hellebæk og de fremmede i byen skulle høre under Sct. Mariæ Kirke. Først i 1819 fik kirken et egentlig sogn, da Skt. Olai sogn deltes. I 1851 hørte de tyske prædikener så helt op. De mange tyske indskrifter overalt i kirken vidner om den lange periode som tysk kirke. Under ledelse af arkitekt, professor H. B. Storck blev kirke og kloster fra 1900 til 1907 gennemgribende restaureret og ført tilbage til oprindelig skikkelse ved fjernelse af senere tilbygninger og andre ændringer, som det var idealet på Storcks tid.

Kirkebygningen

Indgangen til kirken er til daglig den vestligste af de to oprindelige indgange fra klosterets søndre klostergang, vel oprindeligt processionsdøre. Kirken er en pseudobasilika med et midterskib der er dobbelt så højt og bredt som de to sideskibe. Det enorme tegltag, der dækker alle tre skibe, giver ikke mulighed for lys ind i højkirken, men kun gennem de store gavlvinduer og fra søndre sideskibs otte vinduer. Den rigt udsmykkede østgavl med det godt elleve meter høje vindue, er et pragtværk inden for dansk gotik. Kirkerummet der nu står i røde munkesten, var indtil 1904 hvidkalket. Bag altertavlen, der er foran det store østvindue, ses ganske svage spor af et kalkmaleri fra katolsk tid, der vistnok var kirkens oprindelige højaltertavle. Gulvet er dækket af talrige, til dels slidte gravsten, der stammer fra den tid, da det var muligt for velhavende borgere at erhverve sig et gravkammer inde i kirken. Kirkens fornemme kalkmalerier stammer fra 1440-1500. Over alteret på østgavlen ses navnet "frater godekyn(us)" som var klosterets prior i 1480’erne. I hovedskibets østligste fag ses en korsfæstelsescene med en af kirkens store velyndere Poul Laxmands våbenskjolde. Han blev myrdet 1502 og ligger begravet her i kirken. Kirke og kloster står i dag som nordens bedst bevarede klosterkompleks.

Tagstengamle.JPG

Det vældige tag er belagt med stærkt hvælvede tagsten. Denne form for tagsten kaldes munke og nonner. Navnene skyldes at der på munkenes underside - den konkave side - siddder en lille tap helt oppe ved stenens overkant. Tappen binder hver enkelt munketagsten til det underliggende lag af nonnetagsten, der til formålet har et indhak i siden. På munketagstenenes rygside - den konvekse side - findes en opadvendt, svagt krummet tap, som skal låse den overlappende munk fast og dermed sikre den mod at blive løftet op af vinden. Disse tagsten kendes fra den tidlige middelalder og frem til 1600-tallet, hvor vingetegl blev almindelige - hvis taget da ikke var af strå.

Tagrytteren, der er tegnet af H.B. Storck i forbindelse med restaureringen i 1901-07, blev repareret i 1976 – 78, og samtidig blev der lagt et nyt tag. For abejdet stod arkitekt Mads Drosted. Han havde desværre ikke rigtig forstået det med tagsten udformet som munke og nonner, så taget blev lagt forkert og måtte omlægges 1991.

Søns fødselCand. Polyt, Overlærer, Lektor, Skolebestyrer Niels Christian Lunding (R)
16. august 1867 (28 år gammel)
Adresse: Stormgade 1, København
Søns dåbCand. Polyt, Overlærer, Lektor, Skolebestyrer Niels Christian Lunding (R)
28. september 1867 (28 år gammel)
Adresse: Stormgade 1, København
Note: Faddere:

Faddere: Generallieutemant Lunding ? Lieutenant M Lunding ? ? W Wright Frøken Frederikke Christine Lunding

Note: Holmens Kirke

Holmens Kirke ved Frederiksholms Kanal set fra vest. Foran kirken ligger den lille skriftemålsbygning, der blev opført under en omfattende restaurerin... | Læs mere

Holmens Kirke, i København har sin oprindelse i Frederik 2.s ankersmedje med gavl mod Frederiksholms Kanal, opført af bygmesteren Peter de Dunker 1563. Smedjen blev ombygget af Christian 4., indviet til flådens kirke i 1619 og udvidet til korsform 1641-43 af Leonhard Blasius.

Prædikestol og altertavle med overdådigt billedskærerarbejde er hovedværker af Abel Schrøder d.y., udført 1661-62; Lambert Daniel Kastens orgelfacade fra 1728 er bevaret, men værket fornyet flere gange. Det lange barokke gravkapel langs kanalen opførtes 1705-08 af J.C. Ernst og rummer bl.a. Niels Juels kapel og Tordenskjolds sarkofag.

Blandt de mange epitafier er et for Niels W. Gade, der var kirkens organist 1858-90. Ved Ludvig Fengers restaurering af kirken 1871-72 opsattes i østgavlen Kongeportalen (1635) fra Roskilde Domkirke.

Holmens Kirke, København Amt
Holmens Kirke, København Amt

Note: Holmens Kirke,

Holmens Kirke, i København har sin oprindelse i Frederik 2.s ankersmedje med gavl mod Frederiksholms Kanal, opført af bygmesteren Peter de Dunker 1563. Smedjen blev ombygget af Christian 4., indviet til flådens kirke i 1619 og udvidet til korsform 1641-43 af Leonhard Blasius.

Prædikestol og altertavle med overdådigt billedskærerarbejde er hovedværker af Abel Schrøder d.y., udført 1661-62; Lambert Daniel Kastens orgelfacade fra 1728 er bevaret, men værket fornyet flere gange. Det lange barokke gravkapel langs kanalen opførtes 1705-08 af J.C. Ernst og rummer bl.a. Niels Juels kapel og Tordenskjolds sarkofag.

Blandt de mange epitafier er et for Niels W. Gade, der var kirkens organist 1858-90. Ved Ludvig Fengers restaurering af kirken 1871-72 opsattes i østgavlen Kongeportalen (1635) fra Roskilde Domkirke.

Holmens Kirkegård

Holmens Kirkegård, Skibskirkegården, anlagdes ved kirken 1619 og var i brug til 1851. I dag ligger den uden for det gamle Københavns volde, ved Lille Triangel, hvor en kirkegård allerede anlagdes i 1662.

Holmens Kirke. Foto: 2007.

© Claude David

Holmens Kirke. Foto: 2007.

Den gældende plan af overkrigskommissær F.C. Schmidt stammer fra 1798. Et berømt mindesmærke er gravhøjen over faldne i Slaget på Reden med Johannes Wiedewelts obelisk (1802).

Datters fødselVigoline Jutta Lunding
12. august 1869 (30 år gammel)
Adresse: Søndergade, Aarhus
Datters dåbVigoline Jutta Lunding
28. september 1869 (30 år gammel)
Adresse: Søndergade, Aarhus
Note: Faddere:

Faddere: Generallieutn Lunding Frøken Lunding General Lunding Købmand Wright

Vor Frue Kirke, Aarhus Amt
Vor Frue Kirke, Aarhus Amt

Note: Vor Frue kirke

Vor Frue kirke og kloster

Bygningskomplekset, som i dag rummer Vor Frue kirke og kloster, har tjent mange formål gennem historien. Kirken benævnes første gang Vor Frue i 1558. I middelalderen hed den Skt. Nikolai kirke, og var oprindelig bygget som domkirke for Aarhus. I midten af 1200-tallet blev den overtaget af dominikaner-brødre, som byggede de tre klosterfløje. Efter reformationen blev klosterbygningerne i 1541 givet til almindeligt hospital, og kirken blev sognekirke. Under navnet Vor Frue kloster fungerer klosterbygningerne i dag som stiftelse for ældre.

Frådstenskirken

Den første stenkirke på stedet blev opført i årtierne efter 1060 som domkirke for det nyanlagte Aarhus stift. Placeringen på en lav sandbanke nord for Aarhus å og uden for byens volde blev formentlig valgt, fordi der ikke var plads inde i byen. Kirken blev opført i frådsten og marksten og havde muligvis et tårn i vestenden. Kirkens længde uden tårnet var godt 39 meter, hvilket svarer til andre fornemme stenkirker i denne meget tidlige tid i dansk stenbyggeri. Desuden havde kirken en krypt uder koret, og denne var også indrettet til kirkerum med tre apsider i østenden. Kirken var indviet til Skt. Nicolaus (dvs. Nikolai), en sen kilde hævder, at det skulle være sket i 1087.

Kryptkirken blev opdaget ved et tilfælde under en istandsættelse af den nuværende kirke i 1955. Den blev herefter udgravet af Nationalmuseet og genopbygget med piller og hvælvinger i frådsten, og i 1957 blev den indviet til kirke med navnet Skt. Nikolai kirke. Det vides ikke, hvornår den blev opgivet og fyldt op med brokker og jord, men fundene viste, at rummet har været i brug endnu i 1300-tallet, muligvis på et tidspunkt som brændselskælder.

Dominikanernes teglstenskirke

Byggeriet af den nye domkirke inden for voldene var gået i gang i 1190’erne, og da dominikanerne oprettede et kloster i Aarhus omkring 1230, blev den gamle domkirkebygning overdraget til dem. Dominikanerne var grundlagt af Dominicus og anerkendt som orden i 1216, og de fik deres første danske kloster i Lund i 1223. De var en orden af tiggerbrødre, som holdt til i byerne, hvor de indsamlede almisser og forkyndte evangeliet for byens borgere og fattige. De kaldtes også prædikebrødrene eller sortebrødrene, og deres kirker var åbne for offentligheden.

I sidste halvdel af 1200-tallet gik dominikanerbrødrene i gang med at ombygge kirken, så den passede til deres formål. I første omgang rev de det gamle kor med apsis ned og erstattede det med et større kor, der havde lige østgavl og høje, slanke vinduer. I midten af 1300-tallet blev også skibet ombygget i teglsten, mens den gamle nordmur blev genbrugt og blot forhøjet med teglsten. I midten af 1400-tallet blev kirken udvidet med et sideskib i sydsiden og omkring år 1500 fik den et tårn i den nordøstlige ende.

Som kronen på værket fik kirken en fornem, udskåren fløjaltertavle, som menes at være udført i Claus Bergs værksted på Fyn omkring 1520. På fløjene ses flere af dominikanerordenens yndlingshelgener: Maria Magdalene, Katharina af Alexandria, Katharina af Sienna, Nicholaus, Peter martyr, Vincent Ferrier, samt muligvis Dominicus og Thomas Aquinas.

Klosterbygningerne

Da dominikanerne overtog stedet, begyndte de formentlig meget hurtigt at opføre en østlig og en nordlig klosterfløj. Heraf er kun noget af den østlige del af nordfløjen bevaret i dag. I sidste halvdel af 1400-tallet undergik klosteret en gennemgribende ombygning. Østfløjen blev bygget helt om, der blev anlagt en vestfløj og nordfløjens vestlige ende blev også udvidet eller ombygget. I samme periode fik klostergården en overhvælvet korsgang.

Der vides intet om rummenes brug og fordeling i middelalderen, men adgangen til klosteret har tilsyneladende været i den vestlige fløj, som i dag er den bedst bevarede. Her findes et smukt, overhvælvet rum med to søjler og kalkmalerier fra 1517, og det er blevet foreslået, at dette har været klosterets kapitelsal, men en nyere vurdering er, at det snarere har været modtagelsesværelse for gæster.

Efter reformationen

De omfattende ombygninger på kirken og klosteret i slutningen af 1400-tallet og begyndelsen af 1500-tallet kan ses som tegn på, at klosteret nød stor opbakning i den periode. Imidlertid var dominikanerne blandt de første ordener, der måtte forlade landet på reformationstiden, og i Aarhus skete det allerede i 1530. Herefter blev bygningerne formentlig overdraget til byens Helligåndsstiftelse, og i 1541 gjorde kong Christian III klosteret til almindeligt hospital for syge og fattige i Aarhus, Randers og Horsens.

Fra 1749-1857 havde Aarhus fattigvæsen bl.a. skolelokaler i klosterbygningerne. I 1856 blev der givet en ny fundats for Aarhus hospital som plejeboliger for ældre. I 1950 ændrede denne stiftelse navn til Vor Frue kloster. Under en omfattende ombygning og istandsættelse i årene 1877-1879 blev den middelalderlige østfløj og det meste af nordfløjen nedrevet og erstattet af nye bygninger. Hospitalet havde indtil da haft et kapel i østfløjen, men nu blev der indrettet kirkesal i den før omtalte søjlesal i vestfløjen. Salen blev indviet i 1888, og i 1967 blev den overtaget af Vor Frue sogns menighedsråd. Den kaldes nu Vor Frue klosters kirke eller blot klosterkirken.

Til trods for de mange ombygninger er det stadig et af de bedst bevarede klosterkomplekser i Danmark.

Søns fødselGrosserer, Direktør Elias Lunding
2. oktober 1878 (39 år gammel)
Adresse: Allegade 20, København
Søns dåbGrosserer, Direktør Elias Lunding
3. november 1878 (40 år gammel)
Adresse: Allegade 20, København
Note: Faddere:

Faddere: ? Lunding Frøken Margrethe Lunding Frøken Hedvig Wright

Note: En kirke med kant

En kirke med kant

Af Lars Schreiber Pedersen, Arkivar, cand.mag. (1 fortælling)

Frederiksberg Kirke blev indviet den 6. januar 1734. Kirken er tegnet af den hollandske arkitekt Felix Dusart. Han anvendte formen den ottekantede centralkirke, som ofte ses i hollandsk protestantisk kirkekunst. En mangekantet kirke var på dette tidspunkt et særsyn i Danmark. Den hidtil eneste kendte af slagsen var Christian den Fjerdes aldrig fuldførte Sankt Anna Rotunda i København, der blev nedrevet i 1660'erne. Den nærmeste parallel til Frederiksberg Kirke er kirken i St. Annaparochie i det vestlige Holland, som Dusart givetvis har kendt.

Offentligt tilgængelig Byggeår: 1732-1734

Frederiksberg Kirke, København Amt
Frederiksberg Kirke, København Amt

Note: http://danmarkskirker.natmus.dk/koebenhavn-by/frederiksberg-kirke/
Family censusSekretær, Cand. jur. Valentin Nicolaj Mangor LundingVis familie
1. februar 1880 (41 år gammel)
Adresse: Amt København Herred København (Staden) Kvarter Storkøbenhavn Stednavn Allégade 20 A, B og C Forhus th, kvisten
Søns fødselAfdelingsarkitekt Major Wright Lunding
8. marts 1880 (41 år gammel)
Adresse: Allegade 20, København
Søns dåbAfdelingsarkitekt Major Wright Lunding
18. maj 1880 (41 år gammel)
Adresse: Allegade 20, København
Note: Faddere:

Faddere: Moderen Frøken Sophie Dahlerup, Gl. Kongevej Hr. Vilhelm Wright, Enighedsvej 7

Note: En kirke med kant

En kirke med kant

Af Lars Schreiber Pedersen, Arkivar, cand.mag. (1 fortælling)

Frederiksberg Kirke blev indviet den 6. januar 1734. Kirken er tegnet af den hollandske arkitekt Felix Dusart. Han anvendte formen den ottekantede centralkirke, som ofte ses i hollandsk protestantisk kirkekunst. En mangekantet kirke var på dette tidspunkt et særsyn i Danmark. Den hidtil eneste kendte af slagsen var Christian den Fjerdes aldrig fuldførte Sankt Anna Rotunda i København, der blev nedrevet i 1660'erne. Den nærmeste parallel til Frederiksberg Kirke er kirken i St. Annaparochie i det vestlige Holland, som Dusart givetvis har kendt.

Offentligt tilgængelig Byggeår: 1732-1734

Frederiksberg Kirke, København Amt
Frederiksberg Kirke, København Amt

Note: http://danmarkskirker.natmus.dk/koebenhavn-by/frederiksberg-kirke/
Barns ægteskabForpagter Johannes FriisVigoline Jutta LundingVis familie
16. oktober 1894 (56 år gammel)
Note: Forlovere:

Forlovere: Afst. Kapitain, Landejendomsbesidder D A Friis til Flinterupgård og Cand. polyt Niels Christian Lunding

Note: En kirke med kant

En kirke med kant

Af Lars Schreiber Pedersen, Arkivar, cand.mag. (1 fortælling)

Frederiksberg Kirke blev indviet den 6. januar 1734. Kirken er tegnet af den hollandske arkitekt Felix Dusart. Han anvendte formen den ottekantede centralkirke, som ofte ses i hollandsk protestantisk kirkekunst. En mangekantet kirke var på dette tidspunkt et særsyn i Danmark. Den hidtil eneste kendte af slagsen var Christian den Fjerdes aldrig fuldførte Sankt Anna Rotunda i København, der blev nedrevet i 1660'erne. Den nærmeste parallel til Frederiksberg Kirke er kirken i St. Annaparochie i det vestlige Holland, som Dusart givetvis har kendt.

Offentligt tilgængelig Byggeår: 1732-1734

Frederiksberg Kirke, København Amt
Frederiksberg Kirke, København Amt

Note: http://danmarkskirker.natmus.dk/koebenhavn-by/frederiksberg-kirke/
Barnebarns fødselMina Friis
19. september 1895 (56 år gammel)
Adresse: Lille Flinterupgaard
Barnebarns dåbMina Friis
13. oktober 1895 (57 år gammel)
Adresse: Store Fuglede
Note: Faddere:

Faddere: Baaren af Fru Lunding, København Frøken Marie Friis, Ubberupgård Kaptajnløjtnant Friis til Flinterupgård Cand. polyt Lunding, København Proprietær W Holm, Ubberupgård

Barnebarns fødselArkitekt Ib Lunding
22. december 1895 (57 år gammel)
Adresse: Enighedsvej 5, København
Barnebarns dåbArkitekt Ib Lunding
2. februar 1896 (57 år gammel)
Adresse: Enighedsvej 5, København
Note: Faddere:

Faddere: Sognepræst Lic Theol Theodor Hansen, Østrup paa Fyn Sognepræst Henrik Hoffmeyer og Hustru Inge, Langaa, Fyn Skolebestyrerinde Fru M Lunding, Annicivej 19 Frk Frederikke Lunding, Frdbg Alle 51

Jesuskirken, København Amt
Jesuskirken, København Amt

Note: Jesuskirken

Jesuskirken

Oprindelig forfatter IHaug

Seneste forfatter Gøssing

Jesuskirken, i Valby i København er tegnet af Vilhelm Dahlerup og opført 1884-91 for Ny Carlsberg Kirkelegat, stiftet af Carl og Ottilia Jacobsen. Den treskibede basilika er inspireret af oldkristen, byzantinsk og romansk arkitektur. I det rigt udstyrede indre, domineret af glatte granitsøjler med udskårne baser og kapitæler, er glasmalerier af Christen Nielsen Overgaard, døbefont af J.A. Jerichau samt vægmalerier, relieffer og skulptur af bl.a. Ludvig Brandstrup og Stephan Sinding. Orglet er udført 1890 af A. Cavaillé-Coll. Krypten rummer bryggerne Jacobsens familiebegravelser; det 52 m høje fritstående klokketårn opførtes 1894-95 til minde om Carl Jacobsens ældste søn Alf, der døde i 1890.

Barnebarns fødselGerda Rigmor Friis
27. marts 1897 (58 år gammel)
Adresse: Lille Flinterupgaard
Barnebarns dåbGerda Rigmor Friis
6. juni 1897 (58 år gammel)
Adresse: Lille Flinterupgaard
Note: Faddere:

Faddere: Fru Clara Friis, Flinterupgaard Frøken Frederikke Lunding, København Herredsfoged Friis, Holsted Kaptainlieunant Friis, Flinterupgaard Landvæsenselev Elias Lunding, Oremarksgaard Elev på Teknisk Skole Major Lunding, København

Barnebarns fødselLæge Niels Christian Lunding
27. oktober 1898 (60 år gammel)
Barnebarns fødselJutta Edel Friis
5. november 1904 (66 år gammel)
Adresse: Anneberggaard
Annebjerggaard, Holbæk Amt
Annebjerggaard, Holbæk Amt

Note: http://odswiki.bibod.dk/index.php/Anneberg
Barnebarns dåbJutta Edel Friis
15. januar 1905 (66 år gammel)
Adresse: Anneberggaard
Note: Faddere:

Faddere: Frøken Charlotte Buchwald, Anneberggaard Forpagter Niels Boesen, ? pr Kalundborg Herredsfoged Friis, Halsted Kaptajn Friis, Anneberggaard

Højby Kirke, Holbæk Amt
Højby Kirke, Holbæk Amt

Note: Højby Kirke

Højby Kirke

Højby kirke er en romansk kirke.

Centralt i odsherred ligger Højby kirke

Den romanske stenkirke fra 1100 tallet er opført af granitsten. Kirken består af kor og skib bygget af både rå og kløvede marksten. Højby kirke er nok den mest seværdig i Odsherred Højby kirke

Højby kirke er en af de største og ældste kampestenskirker på sjælland. Den er bygget i de første årtier i 1100-tallet. Højby kirke er kendt for sine smukke kalkmalerier fra slutningen af 1300-tallet.

Alle de brændte teglsten viser senere perioders om- og tilbygninger. I korets gavl og andre steder på facaderne ses blændede døre og vinduer fra romansk tid.

Højby kirkes ældste dele udgøres af en romansk stenkirke. Ved udgravning af kirkens gulv i 1961-64 blev den oprindelige gulvplan frilagt. Under korets gulv, fandtes en begravelse som lå under det romanske gulvlag. Graven er en kristen begravelse der antyder, at der kan have stået en trækirke forud for stenkirken.

I 1962 fandt man en grav i Højby Kirke under kalkmaleriet af biskoppen. Graven indeholdt rester af bisp Niels Rusere Finkenov, tøj, gravkalk og gravdisk. Første gang vi hører om Finkenov, er han Valdemar Atterdags slotsfoged på Als. I 1379 blev han indskrevet på universitetet i Prag. Efter hjemkomsten blev han ærkebisp i Norge. Her gjorde han intet af det, man kunne forvente af en ærkebiskop. Han forlod da også hurtigt stillingen og tog alle klenodier med. Hjemme i Danmark uden himmelske forpligtelser slog han sig for alvor løs. Han døde dog snart, formodentlig af druk og vellevned. Samtiden beskrev ham som "forfalden til alt muligt, og uden at kunne læse og skrive". Ingen ved, hvorfor den livsglade biskop blev begravet netop i Højby.

Stenkirken er opført i 1100-årene. I årene 1200 opføres våbenhus ud for skibets sydvendte dør I slutningen af år 1300 fik kor og skib hvælvede lofter. Tårnet menes opført omkring år 1400 I slutningen af år 1400 opføres et sakristi nord for koret. Kapellet på skibets nordside og det nuværende våbenhus er opført i slutningen af middelalderen.

Højby Kirke er også kendt for historien om de to døtre af borgherren til Næsholm, der efter at være blevet voldtaget, dræbte gerningsmændene i selve kirken og som straf for at forstyrre kirkefreden, blev spærret inde på livstid i borgtårnet på Næsholm.Kirken blev bandlys af paven i syv år. Læs om historien her Læs også hvad Tage Christiansen skrev om mordet i 1934

Alter tavlen og Prædikestol er gedigent renæssancearbejde formentlig fra Lorentz Jørgensens værksted i Holbæk

Alteret

Altertavle og prædikestol er gedigent renæssancearbejde formentlig fra Lorentz Jørgensens værksted i Holbæk.

Altertavlen er et sengotisk billedskærerarbejde, en trefløjet skabsaltertavle med korsfæstelsen i midten, i fløjene Kristi fødsels- og lidelshistorie.

Alterbordet er romansk, af jernal, med panel fra 1575 med spinkle malerier: bebudelsen, opstandelsen og pinseunderet.

I øvrigt har kirken fornemt inventar bl.a. fremragende udskårne stolestadegavle fra ca. 1555 med sengotisk præget topstykker

Døbefonden og prædikestolen

Altertavlen, der står med de originale farver, stammer fra omkring 1475-1500.

Døbefonden er romansk.

Dåbsfad af messing fra 1621

Prædikestol er fra 1656

Højby kirke er rig på kalkmalerier fra forskellige tider. Af største interesse er de glimrende skibsbilleder, der illustrerer legenden om Hellig Olafs sejlads - et fortrinligt dokument om middelalderens skibsfart.

En knælende gejstlig person antages at vise Niels Jacocsen Finkenow,ærkebisp til Nidaros i norge 1382, fund i kirkens gulv tyder på at han er begravet i gulvet neden for kalkmaleriet. På samme væg i koret findes familien Finkenows våbenskjold samt et indvielseskors og endnu et kalkmaleri.

Den middelalderlige billedfortælling som dominerer kirkens hvælv, er fra tiden kort efter hvælvenes indretning omkring år 1400. I korhvælvet ses en billedhistorie som viser dommedag: Den dømmende Kristus, den basunblæsende ærkeengel der vækker de døde på dommedag,Mikael sjælesørger der på sin vægt vejer sjælene og et motiv af dommedag med de fortabte sjæle der føres til helvede og med satan siddende i helvedesgabets flamme Det er skildringer af middelalderens opfattelse af det gode og det onde.

Sank Jørgen og Dragen: Sankt Jørgen (Sankt Georg) var en kristen soldat, som led martyrdøden i Palæstina i år 306. Til venstre i kalkmaleriet ses den angste, hændervridende syriske prinsesse, som han befriede fra dragen. Han er Englands og spejderbevægelsens værnehelgen, ridderskabets helgen - og vårens helgen.

Sct. Jørgen i kamp mod dragen, mens prinsessen iført kjole med pynteærmer og spidse snabelsko, knæler i baggrunden. Mikael sjælesørger der på sin vægt vejer sjælene.
Det skulle så være ærkebispen Finkenow og våbenskjoldet...indvielseskorset er det runde til venstre Falkejægeren med dødens komme

I det tredje hvælv ridder en ung falkejæger med en jagtfalk Falkejægeren er klædt efter tidens mode med vejrende fjer i hatten, en kraftig trøje med flagrende ærmer, over skuldrene har han en kæde med bjælder, bælte om livet og lange spidse snabelsko. Hesten er smykket med fornemt seletøj og dækken. Bag falkejægeren ridder en nøgen person på en okse med buen spændt, symboliserende dødens komme.

I kirkens hvælv findes flere end de omtalte kalkmaleriers billedhistorier. Farverne og malerierne vidner om en farverig kulturperiode som ligger fjernt fra eftertidens forestilling om "Den mørke middelalder"

En kirke rig på kalkmalerier og prægtigt inventar, og en smuk udsigt

Barns ægteskabGrosserer, Direktør Elias LundingAstrid LundVis familie
før 1910 (71 år gammel)

Barnebarns fødselKaren Lunding
28. september 1910 (71 år gammel)
Barnebarns fødselAgnete Lunding
21. maj 1912 (73 år gammel)
Ægtemands dødsfaldSekretær, Cand. jur. Valentin Nicolaj Mangor Lunding
30. marts 1916 (77 år gammel)
Adresse: Enighedsvej 7, 1., Frederiksberg
Årsag: Catarrhalia Senilia
Ægtemands begravelseSekretær, Cand. jur. Valentin Nicolaj Mangor Lunding
4. april 1916 (77 år gammel)
Adresse: Assistens Kirkegård
Note: Frederiksberg Kirke

Frederiksberg Kirke

En kirke med kant

Af Lars Schreiber Pedersen, Arkivar, cand.mag. (1 fortælling)

Frederiksberg Kirke blev indviet den 6. januar 1734. Kirken er tegnet af den hollandske arkitekt Felix Dusart. Han anvendte formen den ottekantede centralkirke, som ofte ses i hollandsk protestantisk kirkekunst. En mangekantet kirke var på dette tidspunkt et særsyn i Danmark. Den hidtil eneste kendte af slagsen var Christian den Fjerdes aldrig fuldførte Sankt Anna Rotunda i København, der blev nedrevet i 1660'erne. Den nærmeste parallel til Frederiksberg Kirke er kirken i St. Annaparochie i det vestlige Holland, som Dusart givetvis har kendt.

Offentligt tilgængelig Byggeår: 1732-1734

Frederiksberg Kirke, København Amt
Frederiksberg Kirke, København Amt

Note: http://danmarkskirker.natmus.dk/koebenhavn-by/frederiksberg-kirke/
Fars dødSkibsklarerer Major Wright

Mors dødJensine Magrethe Wigoline Besk

Død 29. maj 1916 (77 år gammel)
Adresse: Enighedsvej 7, 1., Frederiksberg
Årsag for dødsfald: Degen cordis Asthma
Begravelse 2. juni 1916 (4 dage efter dødsfald)
Adresse: Assistens Kirkegård
Note: Frederiksberg Kirke

Frederiksberg Kirke

En kirke med kant

Af Lars Schreiber Pedersen, Arkivar, cand.mag. (1 fortælling)

Frederiksberg Kirke blev indviet den 6. januar 1734. Kirken er tegnet af den hollandske arkitekt Felix Dusart. Han anvendte formen den ottekantede centralkirke, som ofte ses i hollandsk protestantisk kirkekunst. En mangekantet kirke var på dette tidspunkt et særsyn i Danmark. Den hidtil eneste kendte af slagsen var Christian den Fjerdes aldrig fuldførte Sankt Anna Rotunda i København, der blev nedrevet i 1660'erne. Den nærmeste parallel til Frederiksberg Kirke er kirken i St. Annaparochie i det vestlige Holland, som Dusart givetvis har kendt.

Offentligt tilgængelig Byggeår: 1732-1734

Note: Sct. Mariæ Kirke

Sct. Mariæ Kirke

Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster. Akvarel af C. Gress Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster blev grundlagt i senmiddelalderen af Erik af Pommern, der indkaldte karmelitermunke fra Landskrona hertil. Munkene blev også kaldt hvidebrødre, efter deres hvide kapper. Kongen gav munkene jord og penge til at bygge et kloster. Byggeriet begyndte i 1430, men i 1450 brændte det meste, og munkene måtte begynde forfra. Ca. tre meter over gulvet ses stadig på pillerne skellet mellem det nye og gamle. Det gik langsomt fremad med byggeriet. Først i 1485 var kirken færdig, og omkring 1500 stod hele anlægget færdigt. Kirkens segl er kendt fra 1482.

Efter reformationen i 1536 overtog kronen alt kirkegodset. De fleste klostre blev revet ned eller ombygget til andre formål. Sct. Mariæ Kirke og klosteret blev reddet fordi byens borgere kunne bruge bygningerne til andre formål.

Klosterets vestfløj blev 1541 indrettet til latinskole og eksisterede til 1807. Senere afløstes den af Borgerskolen, der igen 1841 blev afløst af Friskolen som her havde til huse indtil 1886-87. Østfløjen lod Christian III i 1541 indrette til Helsingørs almindelige Hospital. Her havde oprindelig ca. 50 beboere deres hjem. De sidste beboere – eller »lemmer« - forlod stedet i 1916. Fra 1930 havde seks enlige kvinder små lejligheder i nordfløjen i stiftelsen Vor Frue Kloster. De sidste af disse flyttede ud 1986. Kirkeministeriet overtog bygningerne i 1989 og Helsingør Stiftsadministration med bispekontor har været her siden 1995.

Kirken skal have fornyet sin gotiske tagrytter og samtidig have lagt et nyt tag

Tagrytteren (det lille tårn på taget) er ved at være på plads. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 24/8 1977 Kirken, der var dømt til nedrivning, blev en tid lang brugt som hestestald, tærskelo og oplagsplads. Men da der efterhånden var kommet mange udlændinge, især hollændere og tyskere, til den vigtige sundtoldby, bestemte Frederik II på deres bøn, at kirken skulle overlades til dem, og 1576-77 blev den da indrettet til tysk kirke, efter at 371 læs halm og møg var kørt bort.

Fra 1576 indtil 1740 blev her udelukkende prædiket på tysk, men efterhånden kom der flere og flere månedlige danske gudstjenester. 1740 blev det ved kongelig forordning bestemt, at militæret på Kronborg, ansatte ved Øresunds Toldkammer, de ansatte på Hammermøllens geværfabrik i Hellebæk og de fremmede i byen skulle høre under Sct. Mariæ Kirke. Først i 1819 fik kirken et egentlig sogn, da Skt. Olai sogn deltes. I 1851 hørte de tyske prædikener så helt op. De mange tyske indskrifter overalt i kirken vidner om den lange periode som tysk kirke. Under ledelse af arkitekt, professor H. B. Storck blev kirke og kloster fra 1900 til 1907 gennemgribende restaureret og ført tilbage til oprindelig skikkelse ved fjernelse af senere tilbygninger og andre ændringer, som det var idealet på Storcks tid.

Kirkebygningen

Indgangen til kirken er til daglig den vestligste af de to oprindelige indgange fra klosterets søndre klostergang, vel oprindeligt processionsdøre. Kirken er en pseudobasilika med et midterskib der er dobbelt så højt og bredt som de to sideskibe. Det enorme tegltag, der dækker alle tre skibe, giver ikke mulighed for lys ind i højkirken, men kun gennem de store gavlvinduer og fra søndre sideskibs otte vinduer. Den rigt udsmykkede østgavl med det godt elleve meter høje vindue, er et pragtværk inden for dansk gotik. Kirkerummet der nu står i røde munkesten, var indtil 1904 hvidkalket. Bag altertavlen, der er foran det store østvindue, ses ganske svage spor af et kalkmaleri fra katolsk tid, der vistnok var kirkens oprindelige højaltertavle. Gulvet er dækket af talrige, til dels slidte gravsten, der stammer fra den tid, da det var muligt for velhavende borgere at erhverve sig et gravkammer inde i kirken. Kirkens fornemme kalkmalerier stammer fra 1440-1500. Over alteret på østgavlen ses navnet "frater godekyn(us)" som var klosterets prior i 1480’erne. I hovedskibets østligste fag ses en korsfæstelsescene med en af kirkens store velyndere Poul Laxmands våbenskjolde. Han blev myrdet 1502 og ligger begravet her i kirken. Kirke og kloster står i dag som nordens bedst bevarede klosterkompleks.

Tagstengamle.JPG

Det vældige tag er belagt med stærkt hvælvede tagsten. Denne form for tagsten kaldes munke og nonner. Navnene skyldes at der på munkenes underside - den konkave side - siddder en lille tap helt oppe ved stenens overkant. Tappen binder hver enkelt munketagsten til det underliggende lag af nonnetagsten, der til formålet har et indhak i siden. På munketagstenenes rygside - den konvekse side - findes en opadvendt, svagt krummet tap, som skal låse den overlappende munk fast og dermed sikre den mod at blive løftet op af vinden. Disse tagsten kendes fra den tidlige middelalder og frem til 1600-tallet, hvor vingetegl blev almindelige - hvis taget da ikke var af strå.

Tagrytteren, der er tegnet af H.B. Storck i forbindelse med restaureringen i 1901-07, blev repareret i 1976 – 78, og samtidig blev der lagt et nyt tag. For abejdet stod arkitekt Mads Drosted. Han havde desværre ikke rigtig forstået det med tagsten udformet som munke og nonner, så taget blev lagt forkert og måtte omlægges 1991.

Frederiksberg Kirke, København Amt
Frederiksberg Kirke, København Amt

Note: http://danmarkskirker.natmus.dk/koebenhavn-by/frederiksberg-kirke/
Familie med forældre
far
mor
Ægteskab Ægteskabfør 1838
9 måneder
hende selv
18381916
Født: 6. oktober 1838 20 20Helsingør Skt. Maria Sogn, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt, DNK
Død: 29. maj 1916Frederiksberg Sogn, Sokkelund Herred, København Amt, DNK
Familie med Sekretær, Cand. jur. Valentin Nicolaj Mangor Lunding
ægtemand
Sankt Mariæ Kirke, Helsingør, Frederiksborg Amt
18361916
Født: 31. maj 1836 41 28Garnison Sogn, Sokkelund Herred, København Amt, DNK
Død: 30. marts 1916Frederiksberg Sogn, Sokkelund Herred, København Amt, DNK
hende selv
18381916
Født: 6. oktober 1838 20 20Helsingør Skt. Maria Sogn, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt, DNK
Død: 29. maj 1916Frederiksberg Sogn, Sokkelund Herred, København Amt, DNK
Religiøst ægteskab Religiøst ægteskab28. september 1866Helsingør Skt. Maria Sogn, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt, DNK
11 måneder
søn
18671946
Født: 16. august 1867 31 28Vor Frue Sogn, Sokkelund Herred, København Amt, DNK
Død: efter 1946
2 år
datter
Vor Frue Kirke, Aarhus Amt
18691936
Født: 12. august 1869 33 30Aarhus Vor Frue Sogn, Hasle Herred, Aarhus Amt, DNK
Død: 5. maj 1936Valby Sogn, Sokkelund Herred, København Amt, DNK
9 år
søn
18781969
Født: 2. oktober 1878 42 39Frederiksberg Sogn, Sokkelund Herred, København Amt, DNK
Død: 26. juni 1969
17 måneder
søn
18801942
Født: 8. marts 1880 43 41Frederiksberg Sogn, Sokkelund Herred, København Amt, DNK
Død: 1. februar 1942Frederiksberg Sogn, Sokkelund Herred, København Amt, DNK
Dåb

Faddere: ? T. M. Wright Frøken W. Beck fra København Herr W. C. Wright fra Buaur Agvar Herr H Beck fra København

Ægteskab

Forlovere: General Lunding ?? Major Wright

Begravelse

Frederiksberg Kirke

En kirke med kant

Af Lars Schreiber Pedersen, Arkivar, cand.mag. (1 fortælling)

Frederiksberg Kirke blev indviet den 6. januar 1734. Kirken er tegnet af den hollandske arkitekt Felix Dusart. Han anvendte formen den ottekantede centralkirke, som ofte ses i hollandsk protestantisk kirkekunst. En mangekantet kirke var på dette tidspunkt et særsyn i Danmark. Den hidtil eneste kendte af slagsen var Christian den Fjerdes aldrig fuldførte Sankt Anna Rotunda i København, der blev nedrevet i 1660'erne. Den nærmeste parallel til Frederiksberg Kirke er kirken i St. Annaparochie i det vestlige Holland, som Dusart givetvis har kendt.

Offentligt tilgængelig Byggeår: 1732-1734

Begravelse

Sct. Mariæ Kirke

Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster. Akvarel af C. Gress Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster blev grundlagt i senmiddelalderen af Erik af Pommern, der indkaldte karmelitermunke fra Landskrona hertil. Munkene blev også kaldt hvidebrødre, efter deres hvide kapper. Kongen gav munkene jord og penge til at bygge et kloster. Byggeriet begyndte i 1430, men i 1450 brændte det meste, og munkene måtte begynde forfra. Ca. tre meter over gulvet ses stadig på pillerne skellet mellem det nye og gamle. Det gik langsomt fremad med byggeriet. Først i 1485 var kirken færdig, og omkring 1500 stod hele anlægget færdigt. Kirkens segl er kendt fra 1482.

Efter reformationen i 1536 overtog kronen alt kirkegodset. De fleste klostre blev revet ned eller ombygget til andre formål. Sct. Mariæ Kirke og klosteret blev reddet fordi byens borgere kunne bruge bygningerne til andre formål.

Klosterets vestfløj blev 1541 indrettet til latinskole og eksisterede til 1807. Senere afløstes den af Borgerskolen, der igen 1841 blev afløst af Friskolen som her havde til huse indtil 1886-87. Østfløjen lod Christian III i 1541 indrette til Helsingørs almindelige Hospital. Her havde oprindelig ca. 50 beboere deres hjem. De sidste beboere – eller »lemmer« - forlod stedet i 1916. Fra 1930 havde seks enlige kvinder små lejligheder i nordfløjen i stiftelsen Vor Frue Kloster. De sidste af disse flyttede ud 1986. Kirkeministeriet overtog bygningerne i 1989 og Helsingør Stiftsadministration med bispekontor har været her siden 1995.

Kirken skal have fornyet sin gotiske tagrytter og samtidig have lagt et nyt tag

Tagrytteren (det lille tårn på taget) er ved at være på plads. Foto: Jørgen Rubæk Hansen 24/8 1977 Kirken, der var dømt til nedrivning, blev en tid lang brugt som hestestald, tærskelo og oplagsplads. Men da der efterhånden var kommet mange udlændinge, især hollændere og tyskere, til den vigtige sundtoldby, bestemte Frederik II på deres bøn, at kirken skulle overlades til dem, og 1576-77 blev den da indrettet til tysk kirke, efter at 371 læs halm og møg var kørt bort.

Fra 1576 indtil 1740 blev her udelukkende prædiket på tysk, men efterhånden kom der flere og flere månedlige danske gudstjenester. 1740 blev det ved kongelig forordning bestemt, at militæret på Kronborg, ansatte ved Øresunds Toldkammer, de ansatte på Hammermøllens geværfabrik i Hellebæk og de fremmede i byen skulle høre under Sct. Mariæ Kirke. Først i 1819 fik kirken et egentlig sogn, da Skt. Olai sogn deltes. I 1851 hørte de tyske prædikener så helt op. De mange tyske indskrifter overalt i kirken vidner om den lange periode som tysk kirke. Under ledelse af arkitekt, professor H. B. Storck blev kirke og kloster fra 1900 til 1907 gennemgribende restaureret og ført tilbage til oprindelig skikkelse ved fjernelse af senere tilbygninger og andre ændringer, som det var idealet på Storcks tid.

Kirkebygningen

Indgangen til kirken er til daglig den vestligste af de to oprindelige indgange fra klosterets søndre klostergang, vel oprindeligt processionsdøre. Kirken er en pseudobasilika med et midterskib der er dobbelt så højt og bredt som de to sideskibe. Det enorme tegltag, der dækker alle tre skibe, giver ikke mulighed for lys ind i højkirken, men kun gennem de store gavlvinduer og fra søndre sideskibs otte vinduer. Den rigt udsmykkede østgavl med det godt elleve meter høje vindue, er et pragtværk inden for dansk gotik. Kirkerummet der nu står i røde munkesten, var indtil 1904 hvidkalket. Bag altertavlen, der er foran det store østvindue, ses ganske svage spor af et kalkmaleri fra katolsk tid, der vistnok var kirkens oprindelige højaltertavle. Gulvet er dækket af talrige, til dels slidte gravsten, der stammer fra den tid, da det var muligt for velhavende borgere at erhverve sig et gravkammer inde i kirken. Kirkens fornemme kalkmalerier stammer fra 1440-1500. Over alteret på østgavlen ses navnet "frater godekyn(us)" som var klosterets prior i 1480’erne. I hovedskibets østligste fag ses en korsfæstelsescene med en af kirkens store velyndere Poul Laxmands våbenskjolde. Han blev myrdet 1502 og ligger begravet her i kirken. Kirke og kloster står i dag som nordens bedst bevarede klosterkompleks.

Tagstengamle.JPG

Det vældige tag er belagt med stærkt hvælvede tagsten. Denne form for tagsten kaldes munke og nonner. Navnene skyldes at der på munkenes underside - den konkave side - siddder en lille tap helt oppe ved stenens overkant. Tappen binder hver enkelt munketagsten til det underliggende lag af nonnetagsten, der til formålet har et indhak i siden. På munketagstenenes rygside - den konvekse side - findes en opadvendt, svagt krummet tap, som skal låse den overlappende munk fast og dermed sikre den mod at blive løftet op af vinden. Disse tagsten kendes fra den tidlige middelalder og frem til 1600-tallet, hvor vingetegl blev almindelige - hvis taget da ikke var af strå.

Tagrytteren, der er tegnet af H.B. Storck i forbindelse med restaureringen i 1901-07, blev repareret i 1976 – 78, og samtidig blev der lagt et nyt tag. For abejdet stod arkitekt Mads Drosted. Han havde desværre ikke rigtig forstået det med tagsten udformet som munke og nonner, så taget blev lagt forkert og måtte omlægges 1991.

Dåb
Note: Sct. Mariæ Kirke

Sct. Mariæ Kirke

Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster. Akvarel af C. Gress Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster blev grundlagt i senmiddelalderen af Erik af Pommern, der indkaldte karmelitermunke fra Landskrona hertil. Munkene blev også kaldt hvidebrødre, efter deres hvide kapper. Kongen gav munkene jord og penge til at bygge et kloster. Byggeriet begyndte i 1430, men i 1450 brændte det meste, og munkene måtte begynde forfra. Ca. tre meter over gulvet ses stadig på pillerne skellet mellem det nye og gamle. Det gik langsomt fremad med byggeriet. Først i 1485 var kirken færdig, og omkring 1500 stod hele anlægget færdigt. Kirkens segl er kendt fra 1482.

Efter reformationen i 1536 overtog kronen alt kirkegodset. De fleste klostre blev revet ned eller ombygget til andre formål. Sct. Mariæ Kirke og klosteret blev reddet fordi byens borgere kunne bruge bygningerne til andre formål.

Karmeliternes segl.jpg

Klosterets vestfløj blev 1541 indrettet til latinskole og eksisterede til 1807. Senere afløstes den af Borgerskolen, der igen 1841 blev afløst af Friskolen som her havde til huse indtil 1886-87. Østfløjen lod Christian III i 1541 indrette til Helsingørs almindelige Hospital. Her havde oprindelig ca. 50 beboere deres hjem. De sidste beboere – eller »lemmer« - forlod stedet i 1916. Fra 1930 havde seks enlige kvinder små lejligheder i nordfløjen i stiftelsen Vor Frue Kloster. De sidste af disse flyttede ud 1986. Kirkeministeriet overtog bygningerne i 1989 og Helsingør Stiftsadministration med bispekontor har været her siden 1995.

Tagrytteren (det lille tårn på taget) er ved at være på plads.
Kirken, der var dømt til nedrivning, blev en tid lang brugt som hestestald, tærskelo og oplagsplads. Men da der efterhånden var kommet mange udlændinge, især hollændere og tyskere, til den vigtige sundtoldby, bestemte Frederik II på deres bøn, at kirken skulle overlades til dem, og 1576-77 blev den da indrettet til tysk kirke, efter at 371 læs halm og møg var kørt bort.

Fra 1576 indtil 1740 blev her udelukkende prædiket på tysk, men efterhånden kom der flere og flere månedlige danske gudstjenester. 1740 blev det ved kongelig forordning bestemt, at militæret på Kronborg, ansatte ved Øresunds Toldkammer, de ansatte på Hammermøllens geværfabrik i Hellebæk og de fremmede i byen skulle høre under Sct. Mariæ Kirke. Først i 1819 fik kirken et egentlig sogn, da Skt. Olai sogn deltes. I 1851 hørte de tyske prædikener så helt op. De mange tyske indskrifter overalt i kirken vidner om den lange periode som tysk kirke. Under ledelse af arkitekt, professor H. B. Storck blev kirke og kloster fra 1900 til 1907 gennemgribende restaureret og ført tilbage til oprindelig skikkelse ved fjernelse af senere tilbygninger og andre ændringer, som det var idealet på Storcks tid.

Kirkebygningen

Indgangen til kirken er til daglig den vestligste af de to oprindelige indgange fra klosterets søndre klostergang, vel oprindeligt processionsdøre. Kirken er en pseudobasilika med et midterskib der er dobbelt så højt og bredt som de to sideskibe. Det enorme tegltag, der dækker alle tre skibe, giver ikke mulighed for lys ind i højkirken, men kun gennem de store gavlvinduer og fra søndre sideskibs otte vinduer. Den rigt udsmykkede østgavl med det godt elleve meter høje vindue, er et pragtværk inden for dansk gotik. Kirkerummet der nu står i røde munkesten, var indtil 1904 hvidkalket. Bag altertavlen, der er foran det store østvindue, ses ganske svage spor af et kalkmaleri fra katolsk tid, der vistnok var kirkens oprindelige højaltertavle. Gulvet er dækket af talrige, til dels slidte gravsten, der stammer fra den tid, da det var muligt for velhavende borgere at erhverve sig et gravkammer inde i kirken. Kirkens fornemme kalkmalerier stammer fra 1440-1500. Over alteret på østgavlen ses navnet "frater godekyn(us)" som var klosterets prior i 1480’erne. I hovedskibets østligste fag ses en korsfæstelsescene med en af kirkens store velyndere Poul Laxmands våbenskjolde. Han blev myrdet 1502 og ligger begravet her i kirken. Kirke og kloster står i dag som nordens bedst bevarede klosterkompleks.

Tagstengamle.JPG

Det vældige tag er belagt med stærkt hvælvede tagsten. Denne form for tagsten kaldes munke og nonner. Navnene skyldes at der på munkenes underside - den konkave side - siddder en lille tap helt oppe ved stenens overkant. Tappen binder hver enkelt munketagsten til det underliggende lag af nonnetagsten, der til formålet har et indhak i siden. På munketagstenenes rygside - den konvekse side - findes en opadvendt, svagt krummet tap, som skal låse den overlappende munk fast og dermed sikre den mod at blive løftet op af vinden. Disse tagsten kendes fra den tidlige middelalder og frem til 1600-tallet, hvor vingetegl blev almindelige - hvis taget da ikke var af strå.

Tagrytteren, der er tegnet af H.B. Storck i forbindelse med restaureringen i 1901-07, blev repareret i 1976 – 78, og samtidig blev der lagt et nyt tag. For abejdet stod arkitekt Mads Drosted. Han havde desværre ikke rigtig forstået det med tagsten udformet som munke og nonner, så taget blev lagt forkert og måtte omlægges 1991.

Religiøst ægteskab
Note: Sct. Mariæ Kirke

Sct. Mariæ Kirke

Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster. Akvarel af C. Gress Sct. Mariæ Kirke og Vor Frue Kloster blev grundlagt i senmiddelalderen af Erik af Pommern, der indkaldte karmelitermunke fra Landskrona hertil. Munkene blev også kaldt hvidebrødre, efter deres hvide kapper. Kongen gav munkene jord og penge til at bygge et kloster. Byggeriet begyndte i 1430, men i 1450 brændte det meste, og munkene måtte begynde forfra. Ca. tre meter over gulvet ses stadig på pillerne skellet mellem det nye og gamle. Det gik langsomt fremad med byggeriet. Først i 1485 var kirken færdig, og omkring 1500 stod hele anlægget færdigt. Kirkens segl er kendt fra 1482.

Efter reformationen i 1536 overtog kronen alt kirkegodset. De fleste klostre blev revet ned eller ombygget til andre formål. Sct. Mariæ Kirke og klosteret blev reddet fordi byens borgere kunne bruge bygningerne til andre formål.

Karmeliternes segl.jpg

Klosterets vestfløj blev 1541 indrettet til latinskole og eksisterede til 1807. Senere afløstes den af Borgerskolen, der igen 1841 blev afløst af Friskolen som her havde til huse indtil 1886-87. Østfløjen lod Christian III i 1541 indrette til Helsingørs almindelige Hospital. Her havde oprindelig ca. 50 beboere deres hjem. De sidste beboere – eller »lemmer« - forlod stedet i 1916. Fra 1930 havde seks enlige kvinder små lejligheder i nordfløjen i stiftelsen Vor Frue Kloster. De sidste af disse flyttede ud 1986. Kirkeministeriet overtog bygningerne i 1989 og Helsingør Stiftsadministration med bispekontor har været her siden 1995.

Tagrytteren (det lille tårn på taget) er ved at være på plads.
Kirken, der var dømt til nedrivning, blev en tid lang brugt som hestestald, tærskelo og oplagsplads. Men da der efterhånden var kommet mange udlændinge, især hollændere og tyskere, til den vigtige sundtoldby, bestemte Frederik II på deres bøn, at kirken skulle overlades til dem, og 1576-77 blev den da indrettet til tysk kirke, efter at 371 læs halm og møg var kørt bort.

Fra 1576 indtil 1740 blev her udelukkende prædiket på tysk, men efterhånden kom der flere og flere månedlige danske gudstjenester. 1740 blev det ved kongelig forordning bestemt, at militæret på Kronborg, ansatte ved Øresunds Toldkammer, de ansatte på Hammermøllens geværfabrik i Hellebæk og de fremmede i byen skulle høre under Sct. Mariæ Kirke. Først i 1819 fik kirken et egentlig sogn, da Skt. Olai sogn deltes. I 1851 hørte de tyske prædikener så helt op. De mange tyske indskrifter overalt i kirken vidner om den lange periode som tysk kirke. Under ledelse af arkitekt, professor H. B. Storck blev kirke og kloster fra 1900 til 1907 gennemgribende restaureret og ført tilbage til oprindelig skikkelse ved fjernelse af senere tilbygninger og andre ændringer, som det var idealet på Storcks tid.

Kirkebygningen

Indgangen til kirken er til daglig den vestligste af de to oprindelige indgange fra klosterets søndre klostergang, vel oprindeligt processionsdøre. Kirken er en pseudobasilika med et midterskib der er dobbelt så højt og bredt som de to sideskibe. Det enorme tegltag, der dækker alle tre skibe, giver ikke mulighed for lys ind i højkirken, men kun gennem de store gavlvinduer og fra søndre sideskibs otte vinduer. Den rigt udsmykkede østgavl med det godt elleve meter høje vindue, er et pragtværk inden for dansk gotik. Kirkerummet der nu står i røde munkesten, var indtil 1904 hvidkalket. Bag altertavlen, der er foran det store østvindue, ses ganske svage spor af et kalkmaleri fra katolsk tid, der vistnok var kirkens oprindelige højaltertavle. Gulvet er dækket af talrige, til dels slidte gravsten, der stammer fra den tid, da det var muligt for velhavende borgere at erhverve sig et gravkammer inde i kirken. Kirkens fornemme kalkmalerier stammer fra 1440-1500. Over alteret på østgavlen ses navnet "frater godekyn(us)" som var klosterets prior i 1480’erne. I hovedskibets østligste fag ses en korsfæstelsescene med en af kirkens store velyndere Poul Laxmands våbenskjolde. Han blev myrdet 1502 og ligger begravet her i kirken. Kirke og kloster står i dag som nordens bedst bevarede klosterkompleks.

Tagstengamle.JPG

Det vældige tag er belagt med stærkt hvælvede tagsten. Denne form for tagsten kaldes munke og nonner. Navnene skyldes at der på munkenes underside - den konkave side - siddder en lille tap helt oppe ved stenens overkant. Tappen binder hver enkelt munketagsten til det underliggende lag af nonnetagsten, der til formålet har et indhak i siden. På munketagstenenes rygside - den konvekse side - findes en opadvendt, svagt krummet tap, som skal låse den overlappende munk fast og dermed sikre den mod at blive løftet op af vinden. Disse tagsten kendes fra den tidlige middelalder og frem til 1600-tallet, hvor vingetegl blev almindelige - hvis taget da ikke var af strå.

Tagrytteren, der er tegnet af H.B. Storck i forbindelse med restaureringen i 1901-07, blev repareret i 1976 – 78, og samtidig blev der lagt et nyt tag. For abejdet stod arkitekt Mads Drosted. Han havde desværre ikke rigtig forstået det med tagsten udformet som munke og nonner, så taget blev lagt forkert og måtte omlægges 1991.

Begravelse
Note: http://danmarkskirker.natmus.dk/koebenhavn-by/frederiksberg-kirke/